Interview Kiyoh
Op 4 november had ik een interview met Kiyoh klantbeoordelingen.
Luut, eigenaar van BiBo Fashion heeft al jaren een webshop en vertelt over zijn ervaring met het verzamelen van reviews. Wat doen reviews nu precies voor je bedrijf en wat als er negatieve reacties komen? Verbetert het daarnaast nu echt je vindbaarheid en hoe krijg je de reviews daadwerkelijk ingevuld terug? Dit zijn vragen waar Luut graag zijn verhaal over doet.
Een half jaar na de opzet van zijn onderneming is Luut gestart met het verzamelen van reviews. Op dit moment staat BiBo Fashion met een 9,7 beoordeeld. Dit is een prachtige score waar de ondernemer uiteraard erg trots op is. Hoe hij het voorheen lastig vond om de toegevoegde waarde van de reviews in te zien, zo enthousiast kan hij er nu over vertellen. Wat heeft hem over de streep getrokken? “De positiviteit van mensen [..] ik kreeg er ook wel heel veel voldoening uit, hoe meer beoordelingen, hoe meer voldoening”. Op dit moment stimuleren de resultaten de eigenaar van BiBo Fashion enorm om hoge cijfers te blijven behalen.
Luut begrijpt de angst voor negativiteit vanuit klanten. Dit is natuurlijk spannend, maar “je moet er de tijd voor nemen”. Hij ziet het dan ook als gemiste kans om niet aan reviews te beginnen vanwege deze angst. Ook negatieve beoordelingen bieden namelijk kansen. De ondernemer belt de klant met een negatieve ervaring altijd na en stelt de open vraag: ‘hoe kan ik het met u oplossen?’. Zo kan een negatieve beoordeling eraf gehaald worden of zelfs omgezet worden naar een positieve. Ook als het niet opgelost kan worden laat Luut deze beoordelingen staan. Hij reageert er passend op en laat zo aan zijn (potentiële) klanten zien: “dit is de andere kant van het verhaal”.
Sinds de beoordelingen zijn gaan oplopen merkt de eigenaar van BiBo Fashion dat hij tevens hoger wordt ingezet binnen de zoekmachines. “Als je mij zoekt dan sta ik door die aantal reviews wel gewoon hoger in de zoekmachine, ze zetten mij wel boven een andere collega die bijvoorbeeld hetzelfde merk heeft als ik”. Dit heeft uiteraard een positief effect op de vindbaarheid en tevens je verkeer en aankopen. Zelf wordt Luut ook sneller overgehaald om ergens te bestellen wanneer er (goede) beoordelingen te zien zijn.
Andere webshop eigenaren vragen wel eens rond wat er verbeterd zou kunnen worden aan hun online winkel. Als deze vraag aan Luut wordt gesteld beantwoordt hij deze vraag als eerst met: “beginnen met reviews”. Om klanten ook daadwerkelijk de beoordelingen in te laten vullen laat Luut vallen dat dit in zijn geval voornamelijk door de gunfactor wordt behaald. Als persoonlijk bedankje stuurt hij een handgeschreven kaartje mee met iedere bestelling. Deze persoonlijke aanpak verrast de klant en is net dat extra stapje waardoor zij sneller een review willen achterlaten. Als tip wil Luut dan ook tot slot meegeven: “maak het persoonlijk, dat is succes!”
Bron: kiyoh.com
Interview Raquel Remondo Gomez - Freelance Copywriter
Van vijf jaar lang een winkel in Tilburg naar een succesvolle webshop: Luut van der Bij (36) uit Groningen timmert al negen jaar hard aan de weg met BIBO Fashion. Met een collectie vol sexy body- & sportswear voor alle mannen, brengt BIBO Fashion de perfecte items voor de summer of love. Tijd voor een gesprek met de man achter de webshop.
Vertel, hoe begon je met BIBO Fashion?
'Het was altijd al mijn droom om een eigen shop te hebben. Als kind speelde ik als kassaatje en ik ben helemaal gek van kleding. Zo'n tien jaar geleden wilde ik iets voor mezelf beginnen en op vakantie in Gran Canaria zag ik allemaal jongens in opvallende korte broekjes en lange sokken. Ik bestelde meteen setjes voor mezelf om uit te proberen en zo begon ik eigenlijk heel klein. De eerste jaren was ik zo blij als een kind met één bestelling per dag. Na een succesvolle winkel in Tilburg, met klanten vanuit alle hoeken in Nederland en België, heb ik de stap naar online gemaakt. Veel klanten zijn mij gelukkig trouw gebleven en inmiddels is mijn droom werkelijkheid geworden. Toen ik voor Barcelona Fashion Week werd uitgenodigd door de merken Addicted en ES Collection, voelde dat als een hoogtepunt in mijn carriëre
Wie is de typische BIBO-klant?
'Ik heb echt leuke mensen als klanten. Het zijn mannen die op zoek zijn naar iets vernieuwends, maar ik merk tevens een toename aan vrouwen die nét even iets anders voor hun man willen. Ook swingers die naar clubs gaan, moeten natuurlijk aan een bepaalde dresscode voldoen. Ik denk dat ik in al die jaren wel een gun-factor bij ze heb opgebouwd. Ik bezoek veel feesten ik vind het ontzettend leuk om mijn klanten daar tegen te komen. Ze komen dan echt naar mij toe om te vertellen dat ze iets bij mij hebben besteld.
Sta je in nauw contact met je klanten?
Klanten willen graag persoonlijke aandacht. In de winkel gaf ik ze bijvoorbeeld advies met een bakje koffie of een wijntje erbij. Online vertaal ik dat naar dat mensen mij altijd mogen bellen met hun vragen, juist ook nieuwe klanten. Dat is mijn kracht: ik geef eerlijk advies. Van mij geen 'oh dat staat leuk' als ik denk dat het beter kan. Ik houd ervan om te helpen en gelukkig waarderen mensen mijn mening. Voor de final touch, krijgen ze nog een handgeschreven bedankkaartje bij hun bestelling. Ik merk dat dat heel erg wordt gewaardeerd. Uit onze ruim 3000 reviews scoren we ook een 9,4 bij de klanten.
Wat is het geheim achter je succes?
'Ik heb echt gevoel dat mijn webshop een toevoeging aan de markt is, want er zijn niet veel winkels met dit assortiment. Dat hoor ik ook terug van mijn klanten: bij mij kopen ze kleding die anderen niet hebben. Dat unieke gevoel, creëert het succes. BIBO Fashion staat dan ook voor exclusiviteit, wat maakt dat we een van de weinige verkooppunten in Nederland zijn van de merken Addicted, ES Collection, PUMP!, Maskulo en Mister B. Bovendien heb ik inmiddels een eigen label met accessoires: van tassen tot een eigen mondkapje en zo maakt onze coupeuse BIBO-harnassen voor clubs en feesten. Een leuk nieuwtje is dat we achter de schermen hard werken om deze lijn uit te breiden.'
Door Raquel Remondo Gomez